top of page

איך מדברים עם בן הזוג על הסכם ממון


הסכם ממון

לא פעם פונים אל משרדינו לקוחות המעוניינים בהסכם ממון אך לא יודעים כיצד ומתי להעלות זאת בפני בן/ בת הזוג ומה לומר לבן/בת הזוג כדי שההצעה לערוך הסכם ממון לא תחריב את היחסים ביניהם ותביא לביטול חתונתם. הרי איך אפשר לדבר על גירושין וחלוקת רכוש וכספים, בתקופה שבה האהבה פורחת,.

למשרדינו המתמחה בדיני משפחה וירושה מספר עצות כיצד לשוחח עם בן / בת הזוג על הסכם ממון:

כנות בעניין הצורך בהכנת ההסכם- בגלל רגישות הנושא יש להציע את הרעיון בלי לעורר חוסר אמון ביחסים הזוגיים תוך מתן הסבר על הסיבות שבעטין יש צורך בהסכם ממון.

על הצד היוזם את ההסכם להסביר ולהראות לבן הזוג השני את היתרונות שבהסכם גם עבורו (גם אם במועד עריכת ההסכם אין לבן הזוג האחר רכוש, ככל הנראה בעתיד יקבל משהו ממשפחתו בירושה או במתנה) ואת היתרונות וההגנה שיהיו גם לו בעתיד באמצעות ההסכם.

מימוש רצון המוריש - בישראל של העשור האחרון לא מעט משפחות העבירו כספים ורכוש לילדים משיקולים כלכליים, ואותן משפחות דורשות הגנה על הרכוש שהועבר כאשר ילדיהם עומדים להתחתן מתוך הבנה כי אם יתגרש מחציתו עלול לעבור לגרושתו.

במצב זה, לבן הזוג אשר קיבל רכוש וכספים ממשפחתו פשוט לנהוג בכנות ולהסביר לבן/בת זוגו את דרישת משפחתו והרציונל שעומד מאחוריה. ספק אם לאחר הסבר כן וברור, בן/בת הזוג יסרב לחתום על ההסכם (ואם יסרב הרי שהדבר מהווה נורת אזהרה ויש להבין את הסיבות לסירוב לחתום על ההסכם).

הסכם ממון לא רק לבעלי רכוש - בקרב הציבור הרחב, קיימת תפיסה, שהסכם ממון נועד אך ורק למי שמגיע עם רכוש לנישואין (מי שערב הנישואין בבעלותו נכסים או סכומי כסף גדולים בבנק). תפיסה זו הינה מוטעית לחלוטין, הואיל ואופן חלוקת הרכוש כבר נקבע מראש כאשר התחתנו.

גם אם אין לשני בני הזוג רכוש משמעותי טרם חתונתם, או רק אם יש לאחד מהם רכוש, עדיין תמיד יהיה עדיף לקבוע מראש כיצד הרכוש יחולק מאשר לנהל תביעות במשך שנים ארוכות לרבות ערעורים וכיוצ"ב.

מניעת עימותים משפטיים מיותרים- הסכם ממון אמור להבטיח לשני הצדדים גירושין קלים ומהירים, שכן אופן חלוקת הרכוש כבר נקבע, ועל כן, סביר להניח שלא יהיה לבני הזוג על מה "לריב" במידה שיתגרשו או לחילופין, פשוט לא יהיה לבני הזוג משתלם לנהל הליכים משפטיים מיותרים.

שמירה על מתנות וירושות - גם אם אין לבני הזוג רכוש ערב חתונתם, יתכן כי בעתיד ירשו רכוש או נכסים או יקבלו מתנה, מוטב לקבוע מה יעלה בגורל ירושות ומתנות שהתקבלו במהלך חיי הנישואין עוד טרם הנישואין מאשר לריב על כך שנים רבות לאחר מכן בבתי משפט (כמות התיקים המתנהלים בבתי המשפט בעניינים אלו במשך שנים ארוכות הינה רבה ביותר).

אין לחכות לרגע האחרון- הסכם ממון דורש חשיבה רבה. לכל זוג יש "לתפור" הסכם ממון העונה על מידותיו, דרישותיו וצרכיו ואשר אינו סותר את הוראות החוק והפסיקה. מדובר בהסכם אשר עריכתו עלולה לקחת לא מעט זמן, בהתחשב בנושא הרגיש בו הוא עוסק. על כן, התחילו את התהליך מראש, ושוחחו על הסכם הממון כמה שיותר בסמוך להצעת הנישואין וכמה שיותר רחוק מתאריך החתונה.(לפעמים מוטב אף לדבר על רעיון עריכת ההסכם זמן רב בטרם הצעת הנישואין כדי להבין אם בן/בת הזוג בשלים בכך או שהם רואים בכך טאבו)

לא מעט בני זוג ביטלו חתונות בשל העובדה כי לא הצליחו להגיע להסכמות בכל הקשור לתוכן הסכם הממון, ולא מעט בני זוג חתמו על הסכם מתוך לחץ ללא חשיבה ושיקול דעת, ובשל הלחץ שבן הזוג אשר דרש את חתימת ההסכם(לפעמים זה אף מגיע למצב של אולטימטום ולביטול החתונה).

אז מה עושים ?

מגיעים לפגישת ייעוץ ראשונית בה יסביר לכם עו"ד דניאל ויגלר על התהליך של עריכת הסכם ממון, על המסמכים הנחוצים ועל האינטרסים ההדדיים.

עו"ד דניאל ויגלר מלווה מזה שנים בני זוג רבים בהליך המורכב והרגיש של עריכת הסכם ממון, החל מניהול המו"מ ועד לרגע אישור ההסכם. בתור עו"ד שהינו מומחה בדיני משפחה שהוא גם מגשר בעל התמחות ספציפית בגישור בדיני משפחה וירושה, לעו"ד דניאל ויגלר יכולת לעזור לבני הזוג להגיע להסכמה על פרטי ההסכם, תוך מניעת אי הנעימויות הכרוכות בעריכתו וזאת עוד בתקופה המאושרת ביותר בחייהם של בני הזוג.

bottom of page